Allereerst een (weder)vraag: In hoeverre is de klant ook de klant ? Testers zijn meestal werkzaam voor de ICT-organisatie, dus mogelijk is jouw klant een verantwoordelijke binnen de (ICT-)voortbrenging ? In dat geval is het wellicht lastig om betreffende persoon in de juiste modus te krijgen, maar uiteindelijk mag het niet uitmaken, want bij aanvang van een project zullen requirements, acceptatiecriteria en de mogelijke risico's in kaart gebracht moeten worden/zijn. Deze zaken moeten ervoor zorgen dat alle betrokkenen binnen zo'n voortbrengingstraject hun verantwoordelijkheden kennen en nemen. In de praktijk is al veel vaker gebleken dat testers het geweten van een project zijn en het moge duidelijk zijn dat veel mensen vaak worstelen met het geweten.
Het samenspel tussen requirements (de eisen), acceptatiecriteria (wanneer is het goed of goed genoeg) en de risico's (welke maatregelen worden hiervoor bedacht) moeten voldoende voedingsbodem zijn voor een goed en consistent testplan en/of teststrategie.
Of je nu al watervallend naar een geaccepteerd product/proces toewerkt of daarvoor modernere ontwikkelmethodes gebruikt, bovengenoemde zaken blijven belangrijk voor je testaanpak, de acceptatiegraad van de (echte) klant en de uiteindelijke waardering voor alle inspanningen.