Hoe laat ik mijn klant het belang van testen/mijn inbreng zien?

+1 stem
gevraagd 2 september 2016 in Klantgericht werken door Jan Erik Lemke (190 punten)
Om een goed testplan te schrijven, heb ik input van de klant nodig. Hij ziet denk ik het belang van testen niet in, want hij geeft het geen prioriteit en wil zsm live met het nieuwe systeem. Zo kan ik mijn werk niet goed doen.

Help!!

3 Antwoorden

+1 stem
beantwoord 25 september 2016 door Edwin v Berkum (50 punten)
Laat de klant het belang van testen zien door duidelijk te maken dat bij onvoldoende testen bepaalde bedrijfsdoelstellingen niet worden gehaald (bijvoorbeeld klanttevredenheid, imago schade, niet kunnen plaatsen van orders ). Laat merken dat testen ( ict ) niet een doel op zich is maar dat testen bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen op zowel operationeel, tactisch als strategisch niveau.
0 stemmen
beantwoord 10 oktober 2016 door Mario van Duuren (140 punten)
Allereerst een (weder)vraag: In hoeverre is de klant ook de klant ? Testers zijn meestal werkzaam voor de ICT-organisatie, dus mogelijk is jouw klant een verantwoordelijke binnen de (ICT-)voortbrenging ? In dat geval is het wellicht lastig om betreffende persoon in de juiste modus te krijgen, maar uiteindelijk mag het niet uitmaken, want bij aanvang van een project zullen requirements, acceptatiecriteria en de mogelijke risico's in kaart gebracht moeten worden/zijn. Deze zaken moeten ervoor zorgen dat alle betrokkenen binnen zo'n voortbrengingstraject hun verantwoordelijkheden kennen en nemen. In de praktijk is al veel vaker gebleken dat testers het geweten van een project zijn en het moge duidelijk zijn dat veel mensen vaak worstelen met het geweten.

Het samenspel tussen requirements (de eisen), acceptatiecriteria (wanneer is het goed of goed genoeg) en de risico's (welke maatregelen worden hiervoor bedacht) moeten voldoende voedingsbodem zijn voor een goed en consistent testplan en/of teststrategie.

Of je nu al watervallend naar een geaccepteerd product/proces toewerkt of daarvoor modernere ontwikkelmethodes gebruikt, bovengenoemde zaken blijven belangrijk voor je testaanpak, de acceptatiegraad van de (echte) klant en de uiteindelijke waardering voor alle inspanningen.
0 stemmen
beantwoord 9 februari 2018 door Mirjam (190 punten)
Misschien helpt het de klant te vertellen dat het systeem eerder live kan als er eerder een goed testplan is.
Als er niet goed getest is voordat het live gaat, zal de klant weinig aan het nieuwe systeem hebben omdat hij/zij dan tegen allerlei problemen aan loopt. Het is dus in het belang van de klant zelf om prioriteit te geven aan het leveren van input voor het testplan.
...